ترانيمي للمسيح ومريم العذراء

كلمات ترنيمة بحبه العجيب

بحبه العجيب ألهب قلبي
فأشبع قلبه بنار حبي 
وأصعد له تسبيحي وترنيمي حررني يسوع

بحبه العظيم لي سباني
وبرداء بره كساني 
وبفيض ينبوع سروره سقاني حررني يسوع

بموته المحيي أحياني
وبقيامته معه أقامني
وبدمه الثمين الغالي اشتراني حررني يسوع

غفرلي ماضي الاثيم
وسترني بدمه الكريم
ورواني بمياه غمره وخمره العميم حررني يسوع

سلمته كل احوالي
هو بيقود سفينة حياتي
كما يحلو في عينيه حررني يسوع

كلمات ترنيمة السلام لك يا فخر الابرار

السلام يا فخر الابرار كم انت عجيبة وجميلة يا مريم العذراء
السلام يا طهر الاطهار يا ممتلئة نعمة ومباركة بين النساء

اغمري العالم بشعلة محبتك المملؤة بانعم يا امنا العذراء
نحن اولادك وبناتك الهمينا طرق المحبة والايمان والرجاء

طوباك يا والدة الله القديسو يا من تساميت في الجمال والبهاء
ويا من زهوت زهو اللالئ ويامن تناهيت في الكمال والنقاء

نحن بنوك نرفعك عاليا يا ملكتنا وملكة الارض والسماء
لا تهملينا او تتركينا جانبا بل رافقينا في السراء كما في الضراء

باركينا يا مريم وباركي كل من يحتاج بركتك المعطاء
واحفظينا جميعا تحت ستر جناحيك يا مريم العذراء

بوركت وتمجدت بمجد لا يوصف يا قديستنا مريم العذراء
مهما مدحناك لا نستطيع ان نوفي حقك بالمدح والثناء

كلمات ترنيمة جالت العذراء باكية

جالت العذراء باكية وهي تقول ربي لم تصلبوه
هو ملك اليهود المسيا المنتظر الهي لماذا تقتلوه

اتراكم قد نسيتم كيف كان يصنع بكم العجائب
اتراكم قد نسيتم كم من خير وايات وشفاءات قد اجترح

لماذا قسيتم عليه قلوبكم قائلين اصلبه اصلبه
وهو تحنن عليكم وانتم رافضين ان تطلقوه

ويل لي انا الخاطئ صحت اصلبه مع الجموع
باصراري على الخطايا ورفضي التوبة ولله الرجوع

هذه رسالة لي انا الاثيم ودعوة للاعتراف لرب المجد يسوع
ان لم استغلها ساندم ويكون مصيري كذا الجموع


 كلمات ترنيمة يسوع شهوة قلبي انت

يسوع شهوة قلبي انت مبتغاي شوقي ومنيتي
مشتاق تبقى وحدك مبتغاي وجل اهتمامي

مشتاق اكسر كل غالي عند قدميك يا غالي انت اللي راح اعيش ليه

يسوع انا قلبي اتعلق بيك ليلي نهاري بارنم ليك باطرح تيجاني عند قدميك

يسوع انا كلي بجملتي ليك يرخص الغالي ليك والكل ما يساويك

يسوع شعر راسي انت عاده فكري بالتفاصيل انت عارفه حبي ليك انت شايفه

يسوع مهما بأوصفك مش هاكفيٌك مهما بأشكرك مش هاوفيك مفيش زيك اله ولا زي عمل يديك

يسوع نفسي اكرز بأسمك ها انذا ارسلني لشخصك وافتح الباب لخدمتك لمجدك

يسوع بحبك سبيتني بحنانك غمرتني برحمتك شملتني
يسوع برأفتك مغرقني بسورك الناري محوطني على كفيك ناقشني

يسوع احسانك مافارقنيش حبك لي ما بينتهيش ولا لحظة ماتسيبنيش

يسوع انا فرحان ومبتهج بيك باسبحك وارفعك واعليك روحي وقلبي بين يديك

يسوع انت اله خلاصي وكذا نصيبي وقسمتي الغالية وكنزي واعظم العطايا

طوباك يا مريم يا قدس الاقداس

بنحمدك يا مريم ست الملايكة والناس
طوباك يا مريم يا مفتاح اورشليم السماوية
با من علىتِ على السرافيم والكاروبيم يا طاهرة يا نقية
طوباك يا مريم يا احن الامهات
دي شفاعتك يا مريم اقوى الشفاعات
طوباك يا مريم يا ام العالم كله
لا تنسي وصلي للي تاهوا وضلوا
طوباك يا مريم يا باب السماء السعيد
يا قبة موسى وعصا هارون وام ادم الجديد
طوباك يا مريم يا تاج البتولية
يا عذراء وبتول يا اللي قلبك مليان محبة وحنية


تعليقات

المشاركات الشائعة من هذه المدونة

ترانيمي للمسيح

لا توجد خدمة للمسيح لا يرافقها صليب

كلمات ترنيمتي ( يسوع هو الاحن بنلتجأ اليه)