ترانيمي للمسيح ومريم العذراء

 كلمات ترنيمة مسيحي لي حبيت

مسيحي لي حبيت وعلشاني جيت
مين رب غيرك لاجلي شلت صليبك
كيف حبيبي انساك او ابتعد عنك

حبيبي سبيتني بحبك سترتني بدمك
البستني ثياب برك ورداء خلاصك
كيف حبيبي انساك او ابتعد عنك

حبيبي مت لاجلي لكي تحيي موتي
مين ذاق عذابك مين شاف الامك وجروحاتك
كيف حبيبي انساك او ابتعد عنك

حبيبي انت طعامي انت شرابي
حلمي وشهوتي ان ارتمي في احضانك
كيف حبيبي انساك او ابتعد عنك

حبيبي انت وحدك الاله انت وحدك الحياة
وبموتك وقيامتك صرت طوقي الوحيد للنجاة
كيف حبيبي انساك او ابتعد عنك

حبيبي ليك هأغني وأفرح وإبتهج بيك
ها ذبيحة حمدي وشكري طيباً عند قدميك
كيف حبيبي انساك او ابتعد عنك

كلمات ترنيمة يا روح المسيح
يا روح المسيح يا نبع المواهب
وتعالى وفيض فيً واملئني بالنور والنار

بيوتنا امست من دونك قفار
نزاع حروب غرور وشجار
تعالى واملانا بالمواهب والثمار

روحك يا يسوع يجدد فيّ الامال
يعزيني متى حاطت بي الاهوال
ينميني يرفعني فوق الجبال

تعالى بعصفٍ شديد في كياني
روحك القدوس يحيي كل عظامي
وتعالى وارفعني من اتوني ومراري

تعالى وبسلامك وفرحك املاني
ارحمني وبمعونتك عضدني
امسك بيميني وفي غربتي قدني

كلمات ترنيمة أصلي انا وسط الازمات مطمن
اصلي انا وسط الازمات مطمن
لان الهي يسوعي عليها مهيمن
والالامات بتصير اختبارات
وانا عايش مع حبيبي يسوع متأمن

اصلي انا وياه عايش متهني
ماسك بيميني ومن جبالي بيرفعني
ابتهج بيه وافرح الهي صخرتي وقوتي
وهو معايا في كل حين ساهر على حمايتي

اصلي انا عايش ليه وبأعبده
وأسبحه وأمجده وأرفعه وأعليه
وبرنمله بصوتي او في قلبي وبأخدمه
وبأخدم وبحب الاخرين حباً بيه

كلمات ترنيمة بمراحم الرب أغني
بمراحم الرب أغني ويا هنى قلبي متهني
يرد نفسي ويهديني يسوع ماسك بيميني
رفيقي وماشي معايا في غربتي هو عزايا

يسوع بحبه سباني وبغمره شفاني ورواني
انا كلي ملكه وحياتي شهادة عن حبه اللي ماليني
حوٌل رمادي الى جمال عوض سنيني التي فنيت ببريتي

لما الشيطان بيحاربني وسهامه علي بتطاردني
انادي فاديٌ ويجيني ومن ضيقي بينجيني
هو عينيه بترعاني وبظله وتحت ستره بيبيتني

لما اقع في التجارب بيسوع انا غالب
الهي عني بيحارب وتحت حمايته انا ساكن
هو معايا مش بيفارقني في فرحي كما في ضيقي

تعليقات

المشاركات الشائعة من هذه المدونة

ترانيمي للمسيح

لا توجد خدمة للمسيح لا يرافقها صليب

كلمات ترنيمتي ( يسوع هو الاحن بنلتجأ اليه)